środa, 19 listopada 2014

brukselka duszona z czerwoną cebulą i pestkami dyni

Lubiliście  w dzieciństwie brukselkę? Ja nie znosiłam. Pamiętam ją głównie z zup jarzynowych ... rozgotowaną, burą i gorzką (takiej zresztą nienawidzę do dziś). Wtedy wydawało mi się, że to warzywo jest dla mnie stracone. Jednak, już w swojej kuchni, zaczęłam po nią sięgać regularnie i ... oczywiście pokochałam. W surówkach, duszoną, w wyrazistym sosie, zapiekaną, gotowaną, smażoną ... uwielbiam brukselkę w wielu wersjach.
Kiedy jej się nie rozgotuje na ciapowatą, gorzkawą magmę, można z niej naprawdę wiele wyciągnąć... i wykorzystać jej charakterystyczny, lekko gorzkawy smak, jako ciekawe wzbogacenie palety smaków.
Dziś na tapecie brukselka w wersji, w jakiej pojawia się na naszym stole najczęściej, bo taką od zawsze najbardziej lubią moi panowie (obok nieśmiertelnej brukselki w pomidorach). Lekko chrupiąca idealnie się komponuje z duszoną, słodkawą czerwoną cebulą i podprażonymi pestkami dyni. Polecam bardzo fanom brukselki... a antyfanom jeszcze bardziej :)




Brukselka duszona z czerwoną cebulą i pestkami dyni


Składniki:

  • 750 g brukselki
  • 3 spore czerwone cebule
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 świeża papryczka chili (niekoniecznie)
  • 3/4 łyżeczki soli
  • większa szczypta cukru (lub odrobina miodu)
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 1/3 szklanki pestek dyni lub słonecznika
  • 2-3 łyżki oliwy z oliwek


Przygotowanie:

Cebulę kroimy w półplasterki. W wysokiej patelni rozgrzewamy oliwę i podsmażamy cebulę.
W tym czasie oczyszczamy brukselkę (pozbawiamy ewentualnych zeschniętych końcówek i liści) i kroimy na połówki.
Pokrojoną brukselkę dorzucamy do podsmażonej cebuli, solimy, dodajemy odrobinę cukru, przykrywamy pokrywką i dusimy na małym gazie kilka minut, uważając żeby się nie przypaliła i ewentualnie dolewając odrobinę wody. Wystarczy kilka minut - ma być półtwarda i delikatnie chrupiąca.
Dodajemy przeciśnięty przez praskę czosnek, chili i odrobinę soku z cytryny. Mieszamy i posypujemy podprażonymi na suchej patelni pestkami dyni.
Podajemy gorącą jako samodzielne danie lub jako dodatek obiadowy - np. z kotletami i kaszą.






8 komentarzy:

  1. pysznie i zdrowo! podobają mi się Twoje przepisy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo lubię brukselkę, także nie pogardziłabym takim pysznym, a zarazem prostym i pełnym smaku daniem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta brukselka jest pyszna-przetestowane!:)Dzięki za przepis:) Ja też mam w zanadrzu brukselkowy przepis,bo brukselkę uwielbiam.Niestety jestem w tej miłości dość odosobniona:/

    OdpowiedzUsuń
  4. To prawda, że jeśli ktoś nie lubi brukselki, to po sprobowaniu tego dania polubi! Zrobiłam. Wyszło pysznie! (Kropelka)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobiłam u siebie. Prawie nic nie zmieniałam. Wyszło równie smacznie jak się zapowiadało: http://mopswkuchni.net/2015/11/17/brukselka-smazona-z-czerwona-cebula-i-pestkami-dyni/ Dziękuję za inspirację i pozdrawiam. W poprzednim komentarzu nie ten link mi się wstawił przez przypadek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że smakowało ... i że poszło dalej w świat :)

      Usuń